اختلالات تیروئید چیست ؟

اختلالات تیروئید عواقب شدیدی را برای بیمار به همراه می آورد . به غده پروانه ای شکل و کوچکی که در جلوی گردن و در قدام راه هوایی گردنی و درمحل بریدگی حفره جناقی گردن قرار دارد غده تیروئید می گویند.
این غده بسیار کوچک است ولی با اندازه کوچکش، نقش بسیار مهمی در سلامتی بدن دارد.
غده تیروئید مسئول تولید و ترشح هورمون هایی است مانند نام تیروکسین و تری یدوتیرونین و…. که میزان سوخت و ساز بدن یا سرعت مصرف انرژی و سرعت رشد و بلوغ را تنظیم می کنند.  ترشح این هورمون ها اعمال زیادی مانند تنظیم میزان ضربان قلب و ساختار پوست و… را تحت تأثیر قرار می دهد.
وظیفه غده تیروئید به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

• – عملکرد صحیح هیپوتالاموس
  • – غده هیپوفیز
  • – دریافت ید
  • – تبدیل هورمون تیروکسین به تری یدو تیرونین

و… بستگی دارد.

هریک از این عوامل به دلایل متعددی ممکن است از میزان نرمال خارج شود که به این عوامل اختلالات تیروئیدی می گویند. از شایع ترین اختلالات، اختلال در میزان تولید و ترشح هورمون های تیروئید می باشد.از اختلالات دیگر می توان به کم کاری و پرکاری تیروئید اشاره کرد.

کم کاری تیروئید

یکی از اختلالات تیروئید ، کم کاری تیروئید می باشد. هنگامی که این غده  قادر به تولید هورمون های مهم حاصل از غده نباشد می گویند فرد به کم کاری تیروئید مبتلا است.
کم کاری تیروئید می تواند واکنش های بدن را برهم بزند و باعث بروز مشکلات اساسی در فرد شود که دارای علائم خاص خود می باشد مانند:

• – خشکی پوست، مو و ناخن
  • – احساس خستگی مزمن
  • – یبوست
  • – حساس شدن به سرما
  • – افزایش وزن ناگهانی
  • – ضعف عضلات
  • – افزایش کلسترول خون
  • –تورم مفاصل
  • – افسردگی

با مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کرد تا زودتر درمان صورت گیرد زیرا در صورتی که درمان نشود علائم می تواند شدید و بیماری می تواند مزمن شود.
در صورتی که کم کاری تیروئید توسط پزشک تایید شد ممکن است پزشک براساس میزان بیمای به فرد دوز متفاوتی از قرص را تجویز کند. در کنار داروی تجویز شده فرد می تواند با رژیم غذایی مناسب از پیشروی بیشتر کم کاری تیروئید پیشگیری کند.
به طورمثال مصرف نمک ید دار و ماهی آب های شور، مصرف حبوبات، لبنیات و گوشت که حاوی سلنیوم فراوان هستند می توانند به کم کاری تیروئید کمک کنند. همچنین بهتر است افراد از مصرف شلغم، بادام زمینی، کلم و قهوه و اسفناج دوری کنند.

پرکاری تیروئید

یکی دیگر از  اختلالات تیروئید ، پرکاری تیروئید می باشد که علائم خاص خود را دارد.

علائم پرکاری تیروئید

1. – تعریق بیش از حد
  2. – ضعف عضلانی
  3. – بروز لرزش در دستها و انگشتان
  4. – مشکلات عصبی
  5. – کاهش تمرکز
  6. – بی حوصلگی
  7. – بی قراری و ایجاد اختلالات خواب
  8. – افزایش اشتها ولی کاهش وزن
  9. – تپش قلب و نامنظم شدن ضربان

با تشکر مدیریت سایت دکتر مهران زمان زاده متخصص غدد ، داخلی و متابولیسم . متخصص دیابت .