بزرگ شدن غده تیروئید

غده تیروئید غده بسیار کوچکی به شکل پروانه است که در قسمت جلوی گردن وجود دارد و مسئولیت سوخت و ساز بدن را بر عهده دارد. این غده می تواند در اثر عوامل محیطی مانند کمبود ید در مواد غذایی بزرگ شود که گواتر نام می گیرد. گواتر یکی از بیماری های بسیار شایع است که ممکن است در اثر بیماری هاشیموتو یا گریوز یا در اثر کمبود ید یا عدم تعادل هورمون های تیروئید ایجاد شود. در ادامه مطلب به شرح علائم بیماری گواتر و راه های پیشگیری از ابتلا به گواتر پرداخته می شود.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر مهران زمان زاده با شماره 1- 90 70 74 88 -021 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

انواع گواتر

گواتر یا بزرگی تیروئید می تواند به انواع گواتر ساده یا همراه با گره های ریز داخل تیروئید باشد که گواترهای گرهی شامل گره یا ندول های تیروئیدی می باشند، نام می گیرند. هر کدام از این نوع گواترها نیاز به بررسی های جداگانه ای دارد.

علائم اختلالات تیروئید

• دردهای نامتعارف در ماهیچه ها و مفاصل بدون هیچ فعالیت فیزیکی
  • تورم و درد در گردن و صدای خش دار
  • احساس خستگی حتی بعد از 8 الی 10 ساعت خواب
  • نمایان شدن اولین نشانه های تیروئید بر روی پوست و مو مانند ریزش و خشکی مو و پوسته شدن پوست
  • حرکات دردناک روده برای اجابت مزاج یا یبوست دراز مدت
  • پریودهای دردناک و خونریزی های شدید یا پریودهای بدون درد با خونریزی کم
  • ناراحتی هایی مانند افسردگی ، اضطراب و ترس

درمان گواتر

اولین کاری که در بررسی گواتر انجام می شود، معاینه تیروئید است زیرا در ابتدا باید مشخص شود سایز این تیروئید چه مقدار است و اینکه آیا بزرگی تبروئید علائم فشاری دارد و بیمار احساس خفگی و فشار در گردن خود دارد یا خیر؟ پزشک متخصص پس از معاینه بالینی به سراغ انجام تست و آزمایش های تیروئیدی می رود تا مشخص کند که این گواتر با کم کاری تیروئید همراه است یا پرکاری تیروئید.

اگر بیماری آزمایشات نرمالی داشته باشد و در معاینات فقط یک بزرگی تیروئید بدون گره مشاهده شود، گفته می شود بیمار یک گواتر ساده دارد که برای درمان آن بسته به شدت گواتر ، متفاوت می باشد. اگر تیروئید خیلی بزرگ باشد نیاز است بیمار دارو مصرف کند اما اگر سایز تیروئید خیلی بزرگ نباشد فقط با مصرف ید قابل جبران است.

در نهایت اگر بیماری گواتر خیلی بزرگ نباشد می توان با استفاده از نمک ید دار و اضافه کردن ید به رژیم غذایی آن را برطرف کرد. توصیه می شود حتما از نمک های ید دار استفاده شود. همچنین استفاده از غذاهای دریایی هم به بیماران توصیه می شود زیرا غذاهای دریایی یکی منابع بسیار خوب تامین ید در رژیم غذایی می باشد.

بزرگ شدن غده تیروئید

پیشگیری از ابتلا به تیروئید

• مصرف سبزیجات به صورت پخته
  • استفاده از مواد غذایی گواتروژن مانند انواع کلم، شلغم، روغن بادام زمینی، ارزن و سویا