درمان دیابت کودکان

هر روزه تعداد کودکان مبتلا به دیابت در حال افزایش است و این در حالی است که برخی از کودکان قبل از تولد یعنی زمانی که در رحم مادر هستند به دیابت مبتلا می شوند. افزایش شدید ابتلا به دیابت به علت شیوه تغذیه ناسالم امروز ما است. متاسفانه کودکان، امروزه به فست فودها و نوشیدنی های سرشار از شکر و افزودنی،  وابسته شدند و علاوه بر آن وابستگی آنها به ابزار و وسایل دیجیتال که باعث می شود تا تحرک کمتری داشته باشند. دیابت شایع در کودکان دیابت نوع 1 می باشد که در اثر برانگیخته شدن یک خود ایمنی در بدن ایجاد می شود و باعث تخریب سلول های بتا در لوزالمعده می شود و در پی آن کاهش انسولین اتفاق می افتد.

انواع دیابت در کودکان

دیابت در کودکان شامل انواع مختلفی مانند دیابت ژنتیکی و دیابت نوع 1 می باشد که دیابت نوع 1 معمولا شایع تر می باشد.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر مهران زمان زاده با شماره 1- 90 70 74 88 -021 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علت ایجاد دیابت نوع 1

طی ورود ویروس به بدن تقابلی بین سلول های ایمنی بدن با ویروس اتفاق می افتد که طی آن یک کمپلکسی در بدن ایجاد می شود و بر ضد آن آنتی بادی ساخته می شود. آنتی ژن تولید شده بر ضد سلول های بتای جزایر لانگرهانس که در لوزالمعده قرار گرفته است، عمل می کند و سلول های بتا را از بین می برد. در نتیجه انسولین خوب ترشح نمی شود و قند خون بالا می رود. انسولین هورمونی است باعث تنظیم قندخون می شود و باعث می شود قندخون وارد سلول های بدن شوند و مصرف شوند. زمانی که انسولین وجود نداشته نباشد درب سلول به روی گلوکز بسته می شود در نتیجه قند نمی تواند وارد سلول شود بنابراین قند در خون بالا می رود سپس وارد ادرار می شود. هنگام ورود قند به ادرار، آب زیادی هم به همراه آن وارد ادرار می شود و علائم پر ادراری در کودک ایجاد می شود. از طرفی دیگر به دلیل آنکه قند وارد سلول ها نمی شود شخص شروع به پرخوری می کند ولی علی رغم پر خوری کودک همچنان لاغر می شود.

تشخیص دیابت کودکان

در تشخیص دیابت نوع 1 و لاغری کودک، پدر و مادر او را به علت کسل و بی حال بودنش به پزشک می برند. اما در این بین تشخیص نوع بیماری این کودک بر عهده پزشک متخصص می باشد که توسط یک آزمایش خون، میزان قند خون مشخص می شود.

درمان دیابت در کودکان

درمان دیابت کودکان

انسولین تنها راه درمان این بیماری می باشد، به دلیل اینکه نمی توان انسولین به صورت خوراکی استفاده کرد بنابراین باید به صورت تزریقی انجام شود. با پیشرفت تکنولوژی امروزه سوزن های تزریقی بسیار نازکی جهت تزریق انسولین وجود دارد و تزریفات کاملا به صورت فیزیولوژیک می باشد و به جای ترشح انسولین توسط لوزالمعده عمل می کند و شخص می تواند با کنترل خوب دیابت زندگی و عمر طبیعی و بدون عارضه را داشته باشد.

نتیجه گیری

رشد صحیح کودکان خود، بدون تغذیه مناسب امکان پذیر نیست. کنترل دیابت، 5 پایه دارد که شامل آموزش، تغذیه، داروها، ورزش و کنترل شخص قند خون می باشد. با قدری کنترل بیشتر فرزندان خود می توان دیابت را از آنها دور کرد.

با تشکر مدیریت سایت دکتر مهران زمان زاده متخصص بیماری های داخلی و غدد