دیابت نوع اول

بیماری دیابت که همه گیر و جهانی شده است نیاز به تشخیص و درمان های به هنگام دارد . از این رو توصیه می شود تا اطلاعات مفیدی در این رابطه بدست آورید و در پیشگیری از ابتلا به آن تلاش نمایید .

دیابت نوع 1

برای شناخت این بیماری باید بدانید که در دیابت نوع اول ، با ضعف سیستم ایمنی نسبت به این بیماری ، سیستم ایمنی بدن به پانکراس (لوزالمعده) حمله می کند و آن را تخریب می نماید .
زمانی که پانکراس تخریب می شود و یا آسیب می بیند توانایی تولید هورمون انسولین را از دست می دهد .
پانکراس وظیفه ی تولید این هورمون را به عهده دارد . بدون این هورمون، قند در خون تجمع می یابد و به میزان خطرناکی می رسد. به همین دلیل است که افراد مبتلا به قند خون با افزایش میزان قند در خون مواجه می شوند و عوارض آن را به دنبال می کشند.

دیابت نوع اول

علائم شایع دیابت نوع یک

در افراد دیابتی که به  نوع یک مبتلا هستند ، پانکراس یا لوزالمعده  آن ها نسبت به تولید هورمون انسولین ضعیف یا ناتوان است .

انسولین در شرایط طبیعی  قند را از خون گرفته و  وارد سلول های بدن می کند ، در نهایت این قند به انرژی تبدیل می شود.

تولید بیش از اندازه  این هورمون در بدن ، باعث تجمع قند در خون می شود و البته این اتفاق بسیار خطرناک خواهد بود . افراد مبتلا به قند خون نوع اول نیاز دارند تا روزانه مقادیر مشخصی انسولین تزریق کنند تا تعادل بین ترشح قند و البته روند تولید قند به انرژی در بدن آن ها رعایت شود .

انسولین اغلب به صورت تزریقی و یا به صورت خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد .

علائم مهم و شایع دیابت نوع یک

– در دیابت نوع 1 تشنگی بیش از حد و غیرعادی احساس می شود

–  در این شرایط دهان خشک می شود و گلو خشک است

– تنفس (بوی دهان) با بوی میوه

– فرد دچار تکرر ادرار شده و البته غیر قابل کنترل می شود

– کاهش وزن بدون دلیل و احساس سرگیجه

– افزایش اشتها و میل به خوردن مواد قندی

– کمبود انرژی و احساس کسالت و خستگی

– خواب آلودگی و احساس کوفتگی در بدن

– عفونت باکتریایی پوست

– عفونت قارچی پوست

– خارش شدید در پوست و نواحی حساس بدن

– خشکی پوست و ترک شدن دست و پا

– جریان خون ضعیف در پوست و احساس کرختی

در چه شرایطی به پزشک مراجعه کنیم ؟

در صورت مشاهده ی علائم زیر فورا به پزشک متخصص غدد مراجعه نمایید :

• – بی حسی و یا سوزش پاها
  • – تاری دید
  • – پایین آمدن ناگهانی قند خون (هیپوگلیسمی)
  • – بیهوشی یا کوما

توجه ویژه داشته باشید که  امکان دارد بسیاری از بیماران قبل از کمای دیابتی ، فاقد هر گونه علائم هشدار دهنده باشند.بنابراین توجه به علائم اولیه بسیار حائز اهمیت می باشد .
هنگامی که کما رخ می دهد، فرد نیاز به درمان فوری دارد.

اگر دیابت درمان نشود

در صورت عدم درمان سلول های بدن بدون قند خواهند شد و البته انرژی به بدن وارد نمی شود ، در چنین شرایطی بدن شروع به سوختن چربی ها می کند تا انرژی لازم به بدن برسد. چربی سوزی باعث می شود تا کتون ها در بدن تجمع پیدا کنند . کتون در واقع نوعی اسید است که بدن را مسموم می کند و آسیب های جدی به بافت ها و اعضای مهم مانند کلیه وارد می کند .