گره یا ندول تیروئید چیست؟

همان طور که میدانید غده تیروئید در جلوی گردن قرار گرفته است و  بافتی نرم و نازک دارد و در قسمت جلویی حنجره مستقر است.به علل مختلف  گروهی از سلول‌هاي تيروئيد به حالت غير طبيعي رشد می کنند و به صورت توده يا ندول در تيروئيد شکل میگیرند و به شکل یک برآمدگی کوچک یا بزرگ نمود پیدا می کنند پس به طور خلاصه می توان گفت که بزرگ شدن قسمتی از تیروئید را گره میگوییم.

گره های تیروئیدی سرطانی و غیر سرطانی

ندول ها را می توان به سرطانی و یا غیر سرطانی تقسیم بندی کرد بیشتر ندول‌ها یا گره‌های تیروئید خوش خیم و یا غیرسرطانی هستند و احتمال دارد که برای شما هیچ مشکلی ایجاد نکنند و با مصرف دارو درمان شوند و دیده شده در مواردی که  برخی اوقات نیاز به درمان ندارند.اما  دسته های ندول های مشکل زا برای ما نگرانی هایی را ایجاد میکنند و باید به درمان آنها هر چه سریع تر  اقدام کرد. باید بدانیم زمانی که  گره تیروئید مقدار زیادی هورمون تیروئید تولید کند بقیه غده تیروئید سرکوب می شود و نمی‌تواند مثل همیه و طبق عادت عمل کنند . حال این گره ها میتوانند سرطانی باشند اما طبق آمار از هر  نه گره  ده گره خوش‌خيم  هستند و آسیب های چندانی را وارد نمیکنند همانطور که گفته شد بیشتر گره‌های تیروئید، سرطانی نیستند،هم اکنون علت به وجود آمدن گره های غیر سرطانی به طور دقیق مشخص نشده است مثلا كم كاري تيروئيد هم مي‌تواند یکی از عوامل  گره‌ تيروئيد باشد  مخصوصا اگر علت كم‌ كاري تیروئید در شخص بیمار التهاب باشد كه به نام تيروئيديت هاشي موتو نام برده می شوند. در برخی موارد كمبود يد در مصرف های روزانه و رژيم غذايي مي‌تواند سبب به وجود آمدن گره‌ تيروئيد شود  و یا افرادی که در معرض تابش اشعه قرار می گیرند، بیشتر دچار این ندول ها می شوند به طور کل پس  ازمعاینه بالینی پزشک و آزمایش های سرطانی و نمونه برداري از گره  كه از لحاظ تخصصی به آن (F.N.A) مي گويند به تشخیص پزشک داروها تجویز شده و یا اینکه باید برای عمل جراحی و برداشتن گره ها اقدام کرد.

گره یا ندول تیروئید
گره خودکار تیروئید چیست؟

به طور ساده میتوان گفت که اگر گره‌اي بدون نياز بدن، تولید هورمون تيروئيد کند به آن گره‌ي خودكار گفته مي‌شود. بعضي از گره‌هاي خودكار داراي يك نقص ژنتيكي هستند كه سبب بیشتر شدن آنها و رشد و تشکیل گره های جدید مي‌شود.

علائم گره ی تیروئیدی چیست؟

از علائم ظاهری غده تیروئید  می توان گفت که حدود 20 گرم وزن آن است و از دولوب چپ و راست تشکیل می شود كه در جلوي ناي  و گلوی افراد قرار دارد و شما بدون هیچ مشکلی می توانید آن را از روی پوست خود لمس کنید .
از آنجایی که بیشتر ندول های تیروئید خیلی کوچک هستند شما ممکن است که متوجه حضور آنها نشوید اما اگر ندول های به وجود آمده بزرگ باشند شما میتوانید آنها را در زیر انگشت خودتان لمس کنید  زیرا این گره ها برآمده هستند و حتی گردن شما ممکن است برآمده شده باشد. علائم دیگری که ممکن است شما دچار آن شوید در اینجا متذکر میشویم: احساس درد در ناحیه گلو و در هنگام قورت دادن شما احساس میکنید که گلوی شما گرفته است.  در نفس کشیدن خود دچار مشکل میشوید و به سختی  و یا با درد نفس میکشید. علائم پر کاری تیروئید مانند کاهش وزن ، تعریق زیاد  نیز برای شما به وجود می آید در این حالت، غده تیروئید هورمون زیادی تولید می کند و اختلالاتی روانی مانند:

• زود عصبانی شدن
  • احساس بی حالی
  • تمایل نداشتن به انجام فعالیت
  • مشکلات حافظه
  • زود فراموش کردن
  • و …

همچنین هنگامی که غده تیروئید هورمون کافی تولید نمی کند علائم کم کاری تیروئید مثل داشتن یبوست، خشکی پوست یا احساس سرما برای شما ممکن است به وجود بیاید.

گره های تیروئیدی چگونه درمان میشوند؟

شما با آزمایش خون  برای عملکرد مقدار تیروئید دربدن و سی تی اسکن از غده ی تیروئید و نمونه برداری از ندول  باید برای درمان اقدام کنید. اگر گره تیروئید در شما پرکاری تیروئید را به وجود آورده است  معمولا پزشک مصرف یک دوز از ید رادیواکتیو را تجویز می کند که معمولا به صورت مایع باید آن را مصرف کنید. در مواردی دیگر ممکن است  قرص ضد تیروئید برای شما تشخیص داده شود تا تولید هورمون تیروئید کاهش یابد. در برخی موارد، عمل جراحی برای بیرون آوردن ندول تیروئید پرکار لازم است.در ندول های سرطانی که باید عمل جراحی شوند ممکن است که شما مجبور باشید داروها را تا آخر عمر مصرف کنید.